Μπλε αλώνι, 9η συνάντηση / Όσκαρ Ουάιλντ- Μικρός απολογισμός


H 9η μας συνάντηση πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 3 Ιουνίου στον θερινό κινηματογράφο Σινέ Άλεξ! Εδώ μαθαίνουμε λίγα πράγματα για την ιστορία του: ALEX

Η βροχή δεν βοήθησε στην προέλευση μας, αλλά δεν μας δυσκόλεψε καθόλου κατά τη διάρκεια της συνάντησης, μια που βρήκαμε καταφύγιο κάτω από το υπόστεγο του χώρου. Θέμα μας αυτή την φορά, ο Όσκαρ Ουάιλντ. Ας θυμηθούμε ποιο ήταν το υλικό ακρόασης και ανάγνωσης: ΜΠΛΕ ΑΛΩΝΙ – ΟΣΚΑΡ ΟΥΑΙΛΝΤ.   

«Μονάχα η Φύση,  που οι απαλές της βροχές πέφτουν “επί δικαίων και αδίκων”, θα μου προσφέρει την αγκαλιά των βράχων της να κρύψω το πρόσωπό μου και θα μ’ αφήσει στις κρυφές κοιλάδες της, στη σιωπή τους, να κλάψω χωρίς οι άνθρωποι να μ’ ενοχλούν. Και θα στολίσει μ’ αστέρια τη νύχτα, για να μπορώ να περπατάω στα σκοτεινά χωρίς να σκοντάφτω, θα στείλει τους ανέμους να σκορπίσουν τ’ αχνάρια των ποδιών μου, για να μην με φτάσουν οι άνθρωποι, και θα με αποκαθάρει στα πλατιά της νερά και θα με γιάνει με τα μυστικά της βότανα».

Όσκαρ Ουάιλντ /«Η Ψυχή του ανθρώπου στον Σοσιαλισμό»

Κάθε φορά αλλά ειδικά αυτή την φορά, τα βιογραφικά στοιχεία έδωσαν σημαντικό υλικό για την κουβέντα μας. Εδώ οι πρώτες σελίδες του βιβλίου «Συζητώντας με τον Όσκαρ Ουάιλντ» του Μέρλιν Χόλαντ (του μοναδικού εγγονού του Όσκαρ Ουάιλντ), που είναι διαθέσιμες ελευθέρα: ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ.   

Να αναφέρουμε εδώ τη μαγευτική βιογραφία του Ουάιλντ από Ρίτσαρντ Έλμαν: ELLMANN αλλά και το πολύ πιο σύντομο και «υποκειμενικό» απολογισμό του Αντρέ Ζίντ: GIDE.  Για μια πιο μυθιστορηματική βιογραφία, αναζητήστε τον Πήτερ Ακρόυντ: ACKROYD. 

Για μια συνοπτική εικόνα: ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ και ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ;

Ακόμη πιο συνοπτικά: ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

Πιο αναλυτικά για την δίκη: ΔΙΚΗ / TRIALS(Αγγλικά)  

Ειδικότερα για την φυλακή: Ο ΧΩΡΟΣ (Αγγλικά) / Η ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΦΥΛΑΚΗ (Αγγλικά)  BANSKY /  ΕΚΘΕΣΗ/ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΦΥΛΑΚΗ (Αγγλικά, γράμμα του Ουάιλντ προς τον εκδότη της Daily Chronicle)

Περισσότερα για το τέλος του: ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ / ΑΜΑΡΤΩΛΑ ΥΠΕΡΟΧΟΣ / Ο ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΓΕΜΑΤΟΣ ΦΙΛΙΑ

Απεικονίσεις του θα βρούμε σε φωτογραφικό υλικό, ζωγραφικούς πίνακες, σκίτσα και γλυπτά:  THEMANY FACES OF OSCAR WILDE (Αγγλικά). 

Όσον αφορά τη λογοτεχνική του ταυτότητα, πρόκειται για έναν από τους κύριους εκπροσώπους του αισθητισμού, λογοτεχνικό ρεύμα, ύστερο παρακλάδι του ρομαντισμού, που πρέσβευε την αυτονομία της τέχνης, την ανάδειξη της ομορφιάς χωρίς ηθικούς κανόνες και την ανύψωση της τέχνης πάνω από τη ζωή. Η βασική αρχή του αισθητισμού είναι το δόγμα της «η τέχνη για την τέχνη»: ΑΙΣΘΗΤΙΣΜΟΣ / ΑΙΣΘΗΤΙΣΜΟΣ – ΟΥΑΙΛΝΤ /Η ΤΕΧΝΗ ΩΣ ΑΝΑΙΣΘΗΤΙΚΟ / ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΙΣΘΗΤΙΣΜΟ ΣΤΟΝ ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟ

Μια ματιά στους εκπροσώπους του αισθητισμού στην: ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ.

Ο Ουάιλντ επηρεάστηκε, δανείστηκε ιδέες ή άντλησε στοιχεία, από όλους σχεδόν τους συγγραφείς του αισθητισμού και της Décadence που προηγήθηκαν. Ωστόσο, η έκφρασή του ήταν προσωπική, το ίδιο και η ευφυΐα του και ο κυνισμός του και ο αμμοραλισμός του: Ο ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΤΗΣ DECADENCE  

Και κάτι ενδιαφέρον για τον Δανδισμό και την Décadence: ON DANDYISM (Αγγλικά) με τον απόηχο του στο σήμερα: DAVID BOWIE / ΣΗΜΕΡΑ

Υπάρχει όμως ένας Ουάιλντ πολιτικός, για την ακρίβεια αναρχικός. Ας δούμε και την πολιτική σκέψη του Όσκαρ Ουάιλντ: ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ και ΣΥΜΠΟΝΙΑ / ΣΟΣΙΑΛΙΣΜΟΣ / ΗΧΗΤΙΚΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ / ΟOSCAR WILDE ΚΑΙ ΟΙ ΡΩΣΟΙ ΑΝΑΡΧΙΚΟΙ

Να επισημαίνουμε ότι ο Όσκαρ Ουάιλντ κατηγόρησε δριμύτατα τη βικτωριανή ηθική και τις αδιάλλακτες ηθικές θέσεις, αλλά όχι τις ηθικές αλήθειες, αλήθειες της ανθρώπινης καρδιάς: ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ / Η ΗΘΙΚΗ ΠΡΟΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΟΥΑΙΛΝΤ  (Αγγλικά). Δημοσίευσε δύο συλλογές παραμυθιών, την συλλογή «The Happy Prince and Other Tales» το 1888 και τη συλλογή «A House of Pomegranates»  το 1891. Οι ιστορίες εξετάζουν μια σειρά από αδυναμίες και αρετές. Τα περισσότερα από τα παραμύθια εκθέτουν και επικρίνουν τον εγωισμό και την αναισθησία και προάγουν την ευπρέπεια και την γενναιοδωρία στις ανθρώπινες σχέσεις.

Πιο αναλυτικά για το παραμύθι «Ο Ευτυχισμένος Πρίγκηπας», την ιστορία της μιας ξεχωριστής φιλίας που μιλά για τη συμπόνια και τη μεταμορφωτική δύναμη της ανιδιοτελούς αγάπης: ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΣ ΠΡΙΓΚΗΠΑΣ / ΑΦΟΙ ΚΑΤΣΙΜΙΧΑ  

Πιο αναλυτικά για «Το αηδόνι και το τριαντάφυλλο», τη σύντομη ιστορία ενός αηδονιού που φτιάχνει ένα κόκκινο τριαντάφυλλο για έναν ερωτευμένο νεαρό: ΤΟ ΑΗΔΟΝΙ ΚΑΙ ΤΟ ΤΡΙΑΝΑΦΥΛΛΟ / ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ

Πιο αναλυτικά για το παραμύθι «Ο εγωιστής γίγαντας», την ιστορία ενός γίγαντα, ο οποίος δεν θα επιτρέπει στα παιδιά να παίζουν στον όμορφο κήπο του: ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ / THE SELFISH GIANT (2012)/ ORSON WELLES RADIO 1944 (Στα αγγλικά).  

Ένα λιγότερο διάσημο, αλλά εξαιρετικά ενδιαφέρον παραμύθι, με γλώσσα πλούσια με αισθησιακές εικόνες και πλοκή μυστηριώδη όσο και απόκρυφα ο πιο ενδιαφέρον από τα παραμύθια είναι το «Ο ψαράς και η ψυχή του», που μας λέει εν ολίγοις ότι το σώμα δεν μπορεί να υπάρξει σε μια ευτυχισμένη κατάσταση χωρίς την ισορροπία της ψυχής, κάτι πολύ κοντά στο εμβληματικό μυθιστόρημα: «Το πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέυ». Η φήμη του δεν συνδέθηκε εξαρχής με την ποιότητα του έργου αλλά με το σοκαριστικό για τα δεδομένα της εποχής περιεχόμενο: ΕΝΑ ΑΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΔΡΑΜΑ ΕΠΟΧΗΣ / ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΑΙΣΘΗΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗΣ (Αγγλικα)/ ΚΡΙΤΙΚΗ

Από τα ΘΕΑΤΡΙΚΑ του Ουάιλντ, θα σταθούμε σε ένα έργο της ώριμης περιόδου του: «Η Σημασία Του Να Είναι Κανείς Σοβαρός»:  Θέατρο της Δευτέρας Α’ + Β’ μέρος / ΤΑΙΝΙΑ (Αγγλικά)  και στην  «Σαλώμη» του, ένα από τα σημαντικότερα κείμενα του αισθητισμού: ΔΕΙΓΜΑ GUTEMBERG / ΣΤΟ ΠΑΤΑΡΙ ΤΟΥ GUTENBERG  / ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ «ΣΑΛΩΜΗΣ» / RECLAIMING THE BODY (Αγγλικά).  

Με αφορμή τη Σαλώμη να σημειωθεί ότι τα έργα του Ουάιλντ έχουν επαινεθεί από πολλούς κριτικούς για τα φεμινιστικά μηνύματά του:  WILDE'S WOMEN (Αγγλικά)/ QUEER / ΜΙΑ ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΑΠΟΨΗ. Bonus: H βιντεοσκόπηση της παρουσίας του Δημήτρη Μαυρίκιου στην πλατφόρμα των ΜΕΛΕΝΙΩΝ ΛΕΜΟΝΙΩΝ του Θανάση Τριαρίδη με αφορμή την συμπλήρωση 30 χρόνων από την ιστορική παράσταση του Δημήτρη Μαυρίκιου: LINK, με Passcode: Jezq++1H

Η στάση του περί ταυτότητας συνοψίζεται στις φράσεις του: «το να ορίζεις σημαίνει να περιορίζεις» και «να είσαι ο εαυτός σου, όλοι οι άλλοι ρόλοι είναι πιασμένοι»

Τα δυο τελευταία του βιβλία είναι γραμμένα έπειτα από την καταδίκη του που τον έφερε για δυο χρόνια στη φυλακή.  Πρόκειται για τη «Μπαλάντα της φυλακής του Ρήντινγκ»,που την υπέγραψε όχι με το όνομά του, αλλά με τον αριθμό που είχε ως κατάδικος: ΤΟ ΞΥΠΝΗΜΑ ΜΙΑΣ ΨΥΧΗΣ / KollektivA και το «De Profundis»/ «Εκ βαθέων»: ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ /  Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ / ΟΜΟΛΟΓΙΑ   

Εδώ θα βρείτε την βιβλιογραφία του που κυκλοφόρησε στα ελληνικά:  ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ   

Ακολουθούν στοιχεία για ταινίες εμπνευσμένες από τον Ουάιλντ: ΤΑΙΝΙΕΣ / ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΣ ΟΣΚΑΡ

Με μια ταξιδιωτική διάθεση ανιχνεύουμε το Λονδίνο του Όσκαρ Ουάιλντ: WILDE LONDON (Αγγλικά) / BLUE-PLAQUES (Αγγλικά), το Παρίσι: OSCAR WILDE IN PARIS (Αγγλικά), αλλά και την Ελλάδα: ΕΛΛΑΔΑ / ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΠΙΣΜΟ ΣΤΟΝ ΠΑΓΑΝΙΣΜΟ και την Κύπρο του: ΚΥΠΡΟΣ /  THE CYPRUS OSCAR WILDE FESTIVAL

Εδώ θα βρείτε τη βιβλιογραφία του στα ελληνικά:  ΒΙΒΛΙΟΝΕΤ 

Για το τέλος κράτησα την αναμνηστική μας φωτογραφία:

τη μουσική μας λίστα: SPOTIFY – ΟΥΑΙΛΝΤ  και ένα ποίημα: ΗΧΗΤΙΚΟ - Η ΣΙΩΠΗΤΟΥ ΕΡΩΤΑ

Ιδέα και συντονισμός: Χριστίνα Βουμβουράκη
Για πληροφορίες: blealoni.thessaloniki@gmail.com / 6941556689

Για εγγραφή στην ομάδα στο facebook: μπλε αλώνι

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ακούμε και διαβάζουμε Μπέρτολντ Μπρεχτ για τη 13η συνάντηση μας

Διαβάζουμε, ακούμε, βλέπουμε Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη για τη 17η συνάντηση

Γνωρίζουμε τον Λευκάδιο Χερν για τη 14η συνάντηση μας